پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه، راهبردهای خودنظمبخشی و اهداف پیشرفت در روابط میان شیوههای تربیتی و انگیزش تحصیلی انجام شده است. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر بجنورد بودند که از میان آنها 275 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامههای مشارکت والدین، خودنظمبخشی و انگیزش تحصیلی، مقیاس شیوههای تربیتی و جهتگیری اهداف پیشرفت بود. دادهها از طریق روشهای آماری همبستگی و تحلیل مسیر و با نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد که ابعاد کنترل و پاسخگویی والدین با انگیزش بیرونی همبستگی منفی داشت، درحالیکه با انگیزش درونی، خودنظمبخشی، مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه و اهداف پیشرفت همبستگی مثبت داشت. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که پاسخگویی و کنترل والدین از طریق مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه و راهبردهای خودنظمبخشی بر انگیزش تحصیلی اثر میگذارد. همچنین نتایج نشان داد که مشارکت در فعالیتهای مدرسه از طریق خودنظمبخشی و اهداف عملکرد-گرایش و عملکرد-تسلط بر انگیزش تحصیلی اثر میگذارد. والدین کنترلکننده و پاسخگویی که در فعالیتهای مدرسه مشارکت میکنند از طریق الگودهی و اعتباربخشی راهبردهای یادگیری خودنظمبخشی و اهداف تسلط-گرایش و عملکرد-گرایش را در فرزندانشان شکل میدهند که به نوبه خود بر انگیزش تحصیلی تأثیرگذار است.