:: دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 39 شماره 4 صفحات 190-173 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی جهت گیری هدف، مشارکت والدین درفعالیتهای مدرسه و راهبردهای خودنظم بخشی در روابط میان شیوه های تربیتی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان
ملاحت امانی ، ام کلثوم سعادتیار ، جواد محمدزاده
چکیده:   (518 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه، راهبردهای خودنظم‌­بخشی و اهداف پیشرفت در روابط میان شیوه­‌های تربیتی و انگیزش تحصیلی انجام شده است. جامعه آماری شامل همه دانش‌­آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر بجنورد بودند که از میان آنها 275 دانش‌­آموز به روش نمونه­‌گیری خوشه‌­ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌­گیری شامل پرسشنامه‌­های مشارکت والدین، خودنظم­‌بخشی و انگیزش تحصیلی، مقیاس شیوه‌­های تربیتی و جهت­‌گیری اهداف پیشرفت بود. داده­‌ها از طریق روشهای آماری همبستگی و  تحلیل مسیر و با نرم‌­افزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد که ابعاد کنترل و پاسخگویی والدین با انگیزش بیرونی همبستگی منفی داشت، درحالی­‌که با انگیزش درونی، خودنظم‌­بخشی، مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه و اهداف پیشرفت همبستگی مثبت داشت. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که پاسخگویی و کنترل والدین از طریق مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه و راهبردهای خودنظم‌­بخشی بر انگیزش تحصیلی اثر می­‌گذارد. همچنین نتایج نشان داد که مشارکت در فعالیتهای مدرسه از طریق خودنظم­‌بخشی و اهداف عملکرد-گرایش و عملکرد-تسلط بر انگیزش تحصیلی اثر می­‌گذارد. والدین کنترل­‌کننده و پاسخگویی که در فعالیتهای مدرسه مشارکت می‌­کنند از طریق الگودهی و اعتباربخشی راهبردهای یادگیری خودنظم­‌بخشی و اهداف تسلط-گرایش و عملکرد-گرایش را در فرزندانشان شکل می­‌دهند که به نوبه خود بر انگیزش تحصیلی تأثیرگذار است.
 
واژه‌های کلیدی: کنترل والدین، پاسخگویی والدین، انگیزه تحصیلی، اهداف پیشرفت، راهبردهای خودنظم بخشی
متن کامل [PDF 524 kb]   (144 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/17 | پذیرش: 1400/4/25 | انتشار: 1402/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها