:: دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 39 شماره 4 صفحات 150-131 برگشت به فهرست نسخه ها
اصول و روشهای تربیت اجتماعی مبتنی بر سه رویکرد جامعه شناختی کلان‌‌نگر، خُرد‌‌نگر و تلفیقی
ادریس اسلامی ، آزاد محمدی ، نجمه احمدآبادی آرانی ، حسن رشیدی
چکیده:   (435 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی اصول و روشهای تربیت اجتماعی مبتنی بر سه رویکرد جامعه‌شناختی کلان‌‌نگر، خُرد‌‌نگر و تلفیقی است. برای دستیابی به این هدف، از روش قیاس عملی بازسازی‌شده فرانکنا استفاده‌ شده است. در این روش، برای استنتاج اصول تربیت اجتماعی هر سه رویکرد، از ترکیب دو مقدمۀ اهداف غایی تربیت اجتماعی و گزاره­‌های واقع‌نگر توصیفی رویکردهای سه­‌گانه و برای استنتاج روشهای تربیت اجتماعی هر سه رویکرد، از ترکیب دو مقدمۀ اصول تربیت اجتماعی و گزاره­‌های واقع­‌نگر توصیفیِ روش‌­شناختی رویکردهای سه­‌گانه استفاده‌شده است. یافته­‌های پژوهش حاکی از آن است که اصولی چون همکاری و مشارکت جمعی در فعالیتهای تربیتی، ایجاد فرصتهای برابر برای همۀ دانش­‌آموزان و تقویت روح همنوایی و همدردی با اعضای جامعه و روشهایی مانند کاوشگری گروهی و گفت‌وگو بر مبنای رویکرد کلان‌نگر، اصولی چون پرورش هویت فردی دانش‌­آموزان، توجه به آزادی کامل افراد در فرایند آموزش‌وپرورش و فراهم آوردن فرصت و زمینه­‌‌هایی برای پرورش قدرت عقلانی و روشهایی مانند ایضاح ارزشها و روش پروژه برمبنای رویکرد خردنگر و اصولی چون شناخت و توجه به علایق و نیاز‌‌های فراگیران و فراهم آوردن زمینۀ ارتباط برای خلق هنجار‌‌های اجتماعی و روشهایی مانند تعامل و مواجهه با سؤال بر مبنای رویکرد تلفیقی استنتاج شده‌­اند.
واژه‌های کلیدی: تربیت اجتماعی، اصول تربیت اجتماعی، روشهای تربیت اجتماعی، رویکرد کلان‌‌نگر، رویکرد خُرد‌‌نگر، رویکرد تلفیقی
متن کامل [PDF 528 kb]   (178 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/19 | پذیرش: 1400/7/3 | انتشار: 1402/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها