[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 39 شماره 4 صفحات 246-227 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر نقش بازخورددهنده و تسهیل‌کننده عامل آموزشی در آموزش مجازی بر یادگیری و انگیزه دانش‌آموزان در درس علوم پایه دوم دبستان
شقایق ترابی ، یوسف مهدوی نسب ، نسرین محمدحسنی
چکیده:   (352 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عامل ‌آموزشی در دو نقش تسهیل‌کننده و بازخورددهنده بر یادگیری و انگیزه دانش‎‌آموزان در درس علوم انجام شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه شبه­‌آزمایشی ​بود که با طرح پیش‌​آزمون- پس‌​آزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری شامل همۀ دانش‎‌آموزان دختر پایه دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر کرج بود. 60 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه شامل دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل آزمون محقق‌ساخته یادگیری و پرسشنامه انگیزه یادگیری درس علوم توان و همکاران (2005) بود. برای بررسی فرضیه­‌های پژوهش از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که عاملهای ‌آموزشی تسهیل‌کننده و بازخورددهنده بر یادگیری و انگیزه دانش‎‌آموزان در درس علوم تأثیر معنادار دارند. همچنین، عاملهای‌آموزشی تسهیل‌کننده و بازخورددهنده بر مؤلفه­‌های خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری فعال، ارزشمندی یادگیری و برانگیزانندگی محیط یادگیری تأثیرگذارند. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که عاملهای ‌آموزشی تسهیل­‌کننده و بازخورددهنده در بهبود یادگیری و انگیزه درس علوم تأثیر داشتند اما میان عاملهای‌ آموزشی تسهیل‌کننده و بازخورد‌دهنده از نظر میزان اثربخشی بر یادگیری و انگیزه دانش‎‌آموزان در درس علوم تفاوت معنادار وجود ندارد. طبق نتایج پژوهش بهره‌­گیری از عاملهای آموزشی و در نظر گرفتن نقشهای تسهیل­گری و بازخورددهندگی عاملهای آموزشی در آموزش الکترونیکی منجر به ارتقای انگیزه و یادگیری و توجه به عامل آموزشی و نقشهای گوناگون آن سبب ارتقای کیفیت چندرسانه‌­ای­‌های آموزشی می­‌شود.
واژه‌های کلیدی: انگیزه، درس علوم، عامل آموزشی، عامل بازخورددهنده، عامل تسهیل گر
متن کامل [PDF 860 kb]   (254 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/8 | پذیرش: 1401/11/12 | انتشار: 1402/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Toraabi S, MahdaviNasab, Ph.D. Y, MohammadHassani N. Improving 2nd Graders’ Motivation and Learning in a Virtual Science Course through Facilitation and Giving of Feedback by the Instructional Agent. QJOE 2024; 39 (4) :227-246
URL: http://qjoe.ir/article-1-3842-fa.html

ترابی شقایق، مهدوی نسب یوسف، محمدحسنی نسرین. تأثیر نقش بازخورددهنده و تسهیل‌کننده عامل آموزشی در آموزش مجازی بر یادگیری و انگیزه دانش‌آموزان در درس علوم پایه دوم دبستان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :227-246

URL: http://qjoe.ir/article-1-3842-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645