این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عامل آموزشی در دو نقش تسهیلکننده و بازخورددهنده بر یادگیری و انگیزه دانشآموزان در درس علوم انجام شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه شبهآزمایشی بود که با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری شامل همۀ دانشآموزان دختر پایه دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر کرج بود. 60 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه شامل دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل آزمون محققساخته یادگیری و پرسشنامه انگیزه یادگیری درس علوم توان و همکاران (2005) بود. برای بررسی فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که عاملهای آموزشی تسهیلکننده و بازخورددهنده بر یادگیری و انگیزه دانشآموزان در درس علوم تأثیر معنادار دارند. همچنین، عاملهایآموزشی تسهیلکننده و بازخورددهنده بر مؤلفههای خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری فعال، ارزشمندی یادگیری و برانگیزانندگی محیط یادگیری تأثیرگذارند. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که عاملهای آموزشی تسهیلکننده و بازخورددهنده در بهبود یادگیری و انگیزه درس علوم تأثیر داشتند اما میان عاملهای آموزشی تسهیلکننده و بازخورددهنده از نظر میزان اثربخشی بر یادگیری و انگیزه دانشآموزان در درس علوم تفاوت معنادار وجود ندارد. طبق نتایج پژوهش بهرهگیری از عاملهای آموزشی و در نظر گرفتن نقشهای تسهیلگری و بازخورددهندگی عاملهای آموزشی در آموزش الکترونیکی منجر به ارتقای انگیزه و یادگیری و توجه به عامل آموزشی و نقشهای گوناگون آن سبب ارتقای کیفیت چندرسانهایهای آموزشی میشود.
Toraabi S, MahdaviNasab, Ph.D. Y, MohammadHassani N. Improving 2nd Graders’ Motivation and Learning in a Virtual Science Course through Facilitation and Giving of Feedback by the Instructional Agent. QJOE 2024; 39 (4) :227-246 URL: http://qjoe.ir/article-1-3842-fa.html
ترابی شقایق، مهدوی نسب یوسف، محمدحسنی نسرین. تأثیر نقش بازخورددهنده و تسهیلکننده عامل آموزشی در آموزش مجازی بر یادگیری و انگیزه دانشآموزان در درس علوم پایه دوم دبستان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :227-246