این پژوهش با توجه به اهمیت و نقش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با هدف کلی طراحی الگوی مشارکت در نظام آموزشگاهی در راستای عملیاتی کردن زیرنظام راهبری و مدیریت سند تحول بنیادین، اجرا شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر دادهها، آمیخته اکتشافی است. از نظر ماهیت و نوع مطالعه، پژوهش حاضر بر مبنای نظریه دادهبنیاد و به روش پیمایشی مقطعی انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، هشت متخصص حوزه تعلیم وتربیت در سطح ستاد دارای سابقه کار پژوهشی مرتبط با موضوع و 22 صاحبنظر و خبره عضو ستاد اجرایی سند تحول بنیادین از ادارات کل آموزشوپرورش سراسر کشورکه مجری برنامههای سند تحول بودند، انتخاب شدند و از طریق مصاحبه و فن دلفی، الگوی مشارکت نظام آموزشگاهی طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با 61 شاخص در قالب 17 مؤلفه و 6 بعد شناسایی شد. 61 شاخص مورد تأیید این پژوهش در قالب 6 بعد شامل قلمرو مشارکت، مبنای مشارکت، سطح مشارکت، فرم مشارکت، حدود مشارکت و درجه مشارکت، طبقهبندی شدند. از این رو الگوی حاضر را میتوان بهمنزلۀ راهنمای عمل مدیران مدارس متوسطه به منظور بهرهگیری از خرد جمعی و جلب ظرفیتهای مشارکتجویانه درون و برونسازمانی، برای اجرای زیرنظام راهبری و مدیریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در محیط آموزشی، مدنظر قرار داد.
Behrooziamin Z, Abbaasi Sarook L, Samadi M, Rezaazaadeh Bahaadoraan H R. Designing a Model for Participation in School System Aimed at Operationalization of Leadership and Administrative Subsection of the Fundamental Educational Reform Document. QJOE 2024; 39 (4) :51-76 URL: http://qjoe.ir/article-1-2304-fa.html
بهروزی امین زهرا، عباسی سروک لطف اله، صمدی معصومه، رضازاده بهادران حمیدرضا. طراحی الگوی مشارکت در نظام آموزشگاهی در راستای عملیاتی کردن زیرنظام راهبری و مدیریت سند تحول بنیادین. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :51-76