[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 39 شماره 4 صفحات 76-51 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مشارکت در نظام آموزشگاهی در راستای عملیاتی کردن زیرنظام راهبری و مدیریت سند تحول بنیادین
زهرا بهروزی امین ، لطف اله عباسی سروک ، معصومه صمدی ، حمیدرضا رضازاده بهادران
چکیده:   (272 مشاهده)
این پژوهش با توجه به اهمیت و نقش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با هدف کلی طراحی الگوی مشارکت در نظام آموزشگاهی در راستای عملیاتی کردن زیرنظام راهبری و مدیریت سند تحول بنیادین، اجرا شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر داده­‌ها، آمیخته اکتشافی است. از نظر ماهیت و نوع مطالعه، پژوهش حاضر بر مبنای نظریه داده‌­بنیاد و به روش پیمایشی مقطعی انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، هشت متخصص حوزه تعلیم وتربیت در سطح ستاد دارای سابقه کار پژوهشی مرتبط با موضوع و 22 صاحب‌­نظر و خبره عضو ستاد اجرایی سند تحول بنیادین از ادارات ­کل آموزش‌­وپرورش سراسر کشورکه مجری برنامه­‌های سند تحول بودند، انتخاب شدند و از طریق مصاحبه و فن دلفی، الگوی مشارکت نظام آموزشگاهی طی سه مرحله کدگذاری ­باز، محوری و انتخابی، با 61 شاخص در قالب 17 مؤلفه و 6 بعد شناسایی شد. 61 شاخص مورد تأیید این پژوهش در قالب 6 بعد شامل قلمرو مشارکت، مبنای مشارکت، سطح مشارکت، فرم مشارکت، حدود مشارکت و درجه مشارکت، طبقه­‌بندی شدند. از این رو الگوی حاضر را می­توان به‌­منزلۀ راهنمای عمل مدیران مدارس متوسطه به منظور بهره‌­گیری از خرد جمعی و جلب ظرفیتهای مشارکت­‌جویانه درون و برون‌­سازمانی، برای اجرای زیرنظام راهبری و مدیریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در محیط آموزشی، مدنظر قرار داد.

واژه‌های کلیدی: مشارکت، نظام آموزشگاهی، زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 797 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/19 | پذیرش: 1400/5/24 | انتشار: 1402/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behrooziamin Z, Abbaasi Sarook L, Samadi M, Rezaazaadeh Bahaadoraan H R. Designing a Model for Participation in School System Aimed at Operationalization of Leadership and Administrative Subsection of the Fundamental Educational Reform Document. QJOE 2024; 39 (4) :51-76
URL: http://qjoe.ir/article-1-2304-fa.html

بهروزی امین زهرا، عباسی سروک لطف اله، صمدی معصومه، رضازاده بهادران حمیدرضا. طراحی الگوی مشارکت در نظام آموزشگاهی در راستای عملیاتی کردن زیرنظام راهبری و مدیریت سند تحول بنیادین. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :51-76

URL: http://qjoe.ir/article-1-2304-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645