هدف پژوهش حاضر، مقایسه هیجانهای تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر کلاسهای چندپایه و تکپایه در دوره ابتدایی بود. شرکتکنندگان 108 نفر از دانشآموزان کلاسهای چندپایه و تکپایۀ منطقه کردیان شهرستان جهرم بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه 32 گویهای پکران و همکاران(2002)، برای سنجش هیجانهای تحصیلی و از آزمون محققساخته برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها در پژوهش حاضر بررسی شد و نتایجی مطلوب بهدست آمد. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که بهطورکلی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه بهطور معناداری بیشتر از کلاسهای تکپایه است. همچنین دختران در پیشرفت تحصیلی میانگین بالاتر معناداری نسبت به پسران داشتند. در متغیر هیجان تحصیلی تحلیلهای آماری نشان داد که در بعد اضطراب بر اساس جنسیت، پسران اضطراب بیشتری نسبت به دختران داشتند و بر اساس پایه کلاسی دانشآموزان پایه ششم اضطراب معنادار بیشتری نسبت به پنجم نشان دادند. در تعامل میان گروه و پایه کلاسی نیز در بعد اضطراب دانشآموزان پایه ششم تکپایه نسبت به چندپایه و دانشآموزان کلاس پنجم چندپایه نسبت به تکپایه، اضطراب بیشتری نشان دادند. همچنین در بعد لذت دختران کلاس پنجم و ششم تکپایه میانگین بالاتری از دختران کلاسهای چندپایه نشان دادند، لیکن پسران کلاس پنجم تکپایه نسبت به پسران کلاس پنجم چندپایه و پسران کلاس ششم چندپایه نسبت به پسران ششم تکپایه میانگین معنادار بیشتری نشان دادند. در سایر ابعاد متغیرهای هیجان تحصیلی تفاوت معنادار مشاهده نشد.
Taghipour Jahromi S, Alborzi M, Khoshbakht F. Comparison of Elementary Schools’ Multi-Grade and Single Grade Classes in terms of Students’ Educational Emotions and Achievement. QJOE 2024; 39 (4) :209-226 URL: http://qjoe.ir/article-1-2124-fa.html
تقی پور جهرمی سهیلا، البرزی محبوبه، خوشبخت فریبا. مقایسه هیجانهای تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه و تکپایه در دورۀ ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :209-226