هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی اصول و روشهای تربیت اجتماعی مبتنی بر سه رویکرد جامعهشناختی کلاننگر، خُردنگر و تلفیقی است. برای دستیابی به این هدف، از روش قیاس عملی بازسازیشده فرانکنا استفاده شده است. در این روش، برای استنتاج اصول تربیت اجتماعی هر سه رویکرد، از ترکیب دو مقدمۀ اهداف غایی تربیت اجتماعی و گزارههای واقعنگر توصیفی رویکردهای سهگانه و برای استنتاج روشهای تربیت اجتماعی هر سه رویکرد، از ترکیب دو مقدمۀ اصول تربیت اجتماعی و گزارههای واقعنگر توصیفیِ روششناختی رویکردهای سهگانه استفادهشده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اصولی چون همکاری و مشارکت جمعی در فعالیتهای تربیتی، ایجاد فرصتهای برابر برای همۀ دانشآموزان و تقویت روح همنوایی و همدردی با اعضای جامعه و روشهایی مانند کاوشگری گروهی و گفتوگو بر مبنای رویکرد کلاننگر، اصولی چون پرورش هویت فردی دانشآموزان، توجه به آزادی کامل افراد در فرایند آموزشوپرورش و فراهم آوردن فرصت و زمینههایی برای پرورش قدرت عقلانی و روشهایی مانند ایضاح ارزشها و روش پروژه برمبنای رویکرد خردنگر و اصولی چون شناخت و توجه به علایق و نیازهای فراگیران و فراهم آوردن زمینۀ ارتباط برای خلق هنجارهای اجتماعی و روشهایی مانند تعامل و مواجهه با سؤال بر مبنای رویکرد تلفیقی استنتاج شدهاند.
Eslaami E, Mohammadi A, Ahmadaabaadi Aaraani N, Rashidi H. Social Training Principles and Methods Based on Holistic, Reductionist, and Combined Sociological Approaches. QJOE 2024; 39 (4) :131-150 URL: http://qjoe.ir/article-1-1704-fa.html
اسلامی ادریس، محمدی آزاد، احمدآبادی آرانی نجمه، رشیدی حسن. اصول و روشهای تربیت اجتماعی مبتنی بر سه رویکرد جامعه شناختی کلاننگر، خُردنگر و تلفیقی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :131-150