هدف پژوهش حاضر ارزیابی تأثیر روایتنگاری تأملی دروس کارورزی دانشگاه فرهنگیان بر توسعه حرفهای نومعلمان است. برای دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی ارزیابانه از نوع پاسخگویانه استفاده شده است. جامعه آماری شامل همه دانشجو-معلمان ورودی سال1393 با گرایش آموزش ابتدایی در پردیسهای تهران بود که مهر 1397 در مدارس ابتدایی سراسر کشور شروع به کار کردند. 18 نفر مشارکتکننده (12 دختر و 6 پسر) با شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری شدند. روش تحلیل دادهها در مرحله اول، تحلیل محتوای استقرایی با بهکارگیری کدگذاری باز و در مرحله دوم تحلیل محتوای قیاسی با بهکارگیری کدگذاری محوری بوده است. به این صورت که یافتههای مرحله اول با الگوی معیار مقایسه شدند. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها شامل برنامهریزی و تدارک حضور در کلاس درس، مدیریت بهینه محیط کلاس درس، مدیریت بهینه فرایند یاددهی-یادگیری و سنجش و مواجهه فعال با امر توسعه حرفهای بود. از مقایسه یافتههای سؤال اول با ابعاد الگو چنین استنباط میشود که اگرچه مضامین با ابعاد چهارگانه و پانزده مؤلفه از میان بیست مؤلفه الگو مطابقت دارد، اما بیشترین همپوشانی را با ابعاد اول و سوم دارد که مرتبط با طراحی و تدریس است. در نتیجه، روایتنگاری تأملی میتواند محملی مناسب برای توسعه حرفهای دانشجو-معلمان باشد و اثری ماندگار بر نومعلمان بگذارد، در صورتی که در شرایط کارورزی، تدریس مستقل و وقایع طبیعی را تجربه کنند تا روایتها جامعتر و واقعیتر باشد.
Asadollaahi F, Mehrmohammadi M, Talaa’ee E. Measuring the Durability of the Improvement in Professional Development Brought about by Writing Reflective Narratives while Student Teaching and beyond. QJOE 2024; 39 (4) :191-208 URL: http://qjoe.ir/article-1-1600-fa.html
اسداللهی فاطمه، مهرمحمدی محمود، طلایی ابراهیم. تعیین ماندگاری روایت نگاری تأملی کارورزی بر سطوح عملکرد حرفه ای نومعلمان: ارزیابی مبتنی بر الگوی تدریس دنیلسون. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :191-208